THERAPIE VOOR KINDEREN, VOLWASSENEN EN PROFESSIONALS
Kenmerken
Kenmerken

Hoogsensitieve kinderen hebben de volgende kenmerken:

Lichamelijk

  • - met hun reuk en smaak onderscheiden ze kleine verschillen.
  • - ze registreren zachte geluiden bijvoorbeeld gefluister tijdens het zelfstandig werken.
  • - ze kunnen schrikken van plotselinge, harde geluiden of andere indringende prikkels.
  • - ze zijn gevoeliger voor pijn waardoor ze vaker klagen.
  • - andere signalen van hun lichaam, zoals jeuk, honger en emoties worden eveneens sterk waargenomen.
  • - licht kan als te fel en indringend worden ervaren.
  • - ze nemen vaker details waar en ze merken elke verandering in het klaslokaal op.
  • - veel zien, kleine veranderingen waarnemen.
  • - graag ‘langs de kant’ staan om te observeren.
  • - geïrriteerd zijn door kleine ongemakken, zoals labeltjes in kleding.
  • - intens reageren op lichamelijke pijn.
  • - gevoelige ogen, bijvoorbeeld licht snel ‘fel’ noemen.

Sociaal-emotioneel

  • - ze voelen zich verantwoordelijk en zijn geneigd om veel op zichzelf te betrekken.
  • - ze beleven de dingen intensief en reageren emotioneel.
  • - ze kunnen (ogenschijnlijk) onverwachts overprikkeld raken.
  • - bij overprikkeling kunnen ze zich terugtrekken in hun eigen wereld.
  • - bij overprikkeling kunnen ze reageren met heftige woede en/of agressief gedrag.
  • - ze hebben behoefte aan een kalme omgeving en een (rustige) eigen plek in de klas.
  • - ze zijn perfectionistisch.
  • - ze reageren beter op een kalme terechtwijzing dan op straf.
  • - ze zijn behoedzaam in nieuwe situaties/omgevingen en kijken eerst de kat uit de boom.
  • - ze houden niet van veranderingen, onverwachte activiteiten en uitstapjes.
  • - ze kiezen vaker voor een rustige activiteit.
  • - ze zijn sneller moe en uitgeput van alle indrukken.
  • - ze presteren beter als ze niet onder druk staan.
  • - ze zijn empathisch en kunnen intens meeleven met andere kinderen.
  • - ze hebben oog voor de behoeften van anderen.

Cognitief

  • - ze denken associatief.
  • - ze hebben een grote verbeeldingskracht.
  • - ze hebben moeite om zich te concentreren, zeker bij overprikkeling.
  • - ze zijn geneigd om meer en dieper na te denken.
  • - ze denken lang na voor ze met een antwoord komen.
  • - ze stellen veel en diepzinnige vragen. diepzinnige vragen stellen.
  • - eindeloos willen weten ‘waarom’.
  • - resultaten van rekenen blijven achter bij de rest van de vakken.
  • kennis op school niet letterlijk willen/kunnen reproduceren, maar liever creatief
  •   toepassen .
  • - moeite hebben met structureren en organiseren.
  • - een hekel hebben aan oefenen en herhalen.
  • - dichtklappen of zenuwachtig worden bij feitelijke, gesloten vragen.
  • - liever belevend lezen dan begrijpend lezen

Spiritueel:

  • - ze zijn intuïtief.
  • - ze stellen diepzinnige en beschouwende vragen.
  • - ze lijken je gedachten te kunnen lezen.
  • - ze voelen zich verbonden met andere mensen, dieren en de natuur
  • - zien, ervaren en voelen meer dan andere mensen
  • - zijn zich bewust van het feit er “meer” is. zeer hechten aan de waarheid.
  •   gericht zijn op liefde en vrede.
  • - diep nadenken over levensvragen.
  • - blijk geven van respect voor het leven en voor andere mensen.

Sommige mensen geven blijk van
paranormaal-spirituele kenmerken.
Deze kenmerken zijn niet karakteristiek voor alle hoogsensitieve mensen, maar kunnen bij enkele van hen wel overduidelijk aanwezig zijn:

  • geesten of entiteiten ervaren.
  • communiceren met elfjes, kabouters enz.
  • telepathische vermogens bezitten.
  • gebeurtenissen voorzien.
  • licht en kleuren (aura’s) waarnemen.
  • herinneringen aan vorige levens hebben.